Duminica a opta după
Paşti
Duminica Cincizecimii sau
Rusaliile
Scris de : Diacon Bogdan
GOREŢCHI 2012-06-02 09:03
Duminica Cincizecimii sau a Pogorarii
Sfantului Duh, numita in popor si Duminica Mare, este sarbatoarea anuala a
pogorarii Sfantului Duh peste Sfintii Apostoli, eveniment ce incheie
descoperirea fata de lume si de creatie a lui Dumnezeu, Cel in Treime. Potrivit scrierilorNoului Testament acest eveniment a avut loc in ziua Rusaliilor evreiesti, la 50 de zile de la invierea lui Iisus din Nazaret. De aceea sarbatoarea crestina mai poarta denumirea de Cinzecime.
Ziua Rusaliilor – sarbatoare mare in calendarul iudaic, cu traditii adanci in
viata spirituala a iudeilor din Palestina si a celor imprastiati in intreg
Imperiu roman. Iudeii si cei de alt neam care acceptasera Legea mozaica veneau
in pelerinaj la Cetatea Ierusalimului. La aceeasi data a sarbatorii
Cincizecimii la iudei, se oficia si in lumea pagana sarbatoarea trandafirilor -
sarbatoare preluata din mitologia romana – Rosalia. Sarbatoarea Trandafirilor,
era o zi inchinata cultului mortilor, se aduceau ofrande: alimente si trandafiri
pentru imbunarea sufletelor celor disparuti.
Din punct de vedere bisericesc, aceasta sarbatoare este considerata ca fiind sarbatoarea
intemeierii Bisericii crestine, pentru ca in aceeasi zi, in urma cuvântarii
insufletite a Sfantului Apostol Petru, s-au convertit la crestinism circa 3.000
de suflete, care au alcatuit cea dintai comunitate crestina din Ierusalim
(Fapte II, 41), nucleul Bisericii de mai tarziu.
Conform Sfintei Scripturi si invataturii cuprinse in Sfinta
Traditie, in aceasta zi, Duhul Sfint, Una din Persoanele Sfintei Treimi, s-a
pogorit asupra Sfintilor Apostoli, dandu-le darurile spirituale necesare
propovaduirii Evangheliei in toate colturile lumii. Astfel,
pogorarea Sfantului Duh sau Cincizecimea (Rusaliile) este actul de trecere a
lucrararii mantuitoare a lui Hristos, din umanitatea Sa in oameni. Duhul Sfant
coboara in chipul limbilor de foc peste apostoli, peste fiecare in mod distinct
( Fapte2, 1, 3, 4), precum si peste cei care, ascultand predica apostolilor, s-au
botezat (Fapte 2, 37, 38), dand nastere Bisericii. Biserica cuprinde pe toti
cei incorporati in Hristos prin botez, mirungere si euharistie, pe cei care
cred si marturisesc ceea ce crede si marturiseste Biserica.
Sarbatoarea Rusaliilor este cea mai veche sarbatoare crestina impreuna cu cea a
Pastilor, fiind praznuita inca din vremea Sfintilor Apostoli, ca o increstinare
a sarbatorii iudaice corespunzatoare. Despre ea amintesc si Sfantul Apostol
Pavel (1 Cor. XVI, 8 ) si Sf. Luca (Fapte XX, 16). Este amintita si in
Constitutiile Apostolice, printre sarbatorile in care sclavii se cuvine sa fie
eliberati de muncile obisnuite. Despre ea mai amintesc: Sf. Irineu (+202),
Tertulian, Origen, Canonul 43 al Sinodului din Elvira (c. 300), Canonul 20 al Sinodului
I ecumenic (care opreste ingenuncherea in ziua Rusaliilor). Sf. Epifanie, ii
atribuie doua predici, iar pelerina apuseana Egeria (sau Etheria), descrie
modul cum se sarbatorea aceasta duminica la Ierusalim. Pana catre sfarsitul
secolului IV si inceputul secolului V Cincizecimea era o dubla sarbatoare: a
Inaltarii Domnului si a Pogorarii Sfantului Duh, asa cum o descrie, de altfel,
inca din prima jumatate a secolului IV, Eusebiu al Cezareei. Dar, precum am
aratat la sarbatoarea Inaltarii, aceasta a fost fixata, de pe la 400 inainte,
in ziua a 40-a dupa Pasti, cum este pana astazi, Cincizecimea fiind numai
sarbatoarea Sfantului Duh.
In timpul privegherii din ajun, se făcea odinioara botezul
catehumenilor (Catehumenatul era pregatirea pe care o primeau inainte de botez
cei care doreau sa imbratiseze crestinismul). Ca si la Pasti, erau oprite
ingenuncherea si postirea in toate zilele Cincizecimii; erau interzise jocurile
din circuri si palestre, spectacolele pagane de teatru etc. Se impodobeau casele,
in semn de bucurie, cu flori si ramuri verzi, indeosebi de nuc sau de tei, asa
cum se face pana azi, obicei mostenit de la evrei, la care Cincizecimea era si
sarbatoarea premitiilor din flori si fructe. In biserici se aduc si azi frunze
verzi de tei sau de nuc, care se binecuvinteaza si se impart credinciosilor,
simbolizand limbile de foc ale puterii Sfantului Duh, Care S-a pogorat peste Sfiinti
Apostoli.
Pentru acest fapt, Pogorarea Sfantului Duh este o sarbatoare a pacii, a
pecetluirii adevaratei credint, a intronarii dreptatii divine pentru creatura
umana, a impacarii tuturor prin harul Sfantului Duh.
„Biserica lui Hristos este singura putere in fata careia te poti pleca fara sa te injosesti…” spunea marele dramaturg Gheorghe Asachi. Iar academiceanul
Ion Ghika spunea „Crestinismul va dura cat va dainui perfectiunea, civilizatia,
progresul, cultura, adica etern…”
Astazi este vremea lucrarii Sfantului Duh, vremea incetarii
luptei confesionale si ceasul ca fiecare credincios ortodox, catolic,
protestant sau de alte confesiuni crestine si chiar necrestine sa gandeasca mai
profund ca Mantuitorul Hristos a venit sa aduca PACE pentru toata lumea,
bucurie pentru orice om, libertate desavarsita pentru toti, toate pecetluite de
ziua Cincizecimii, Ziua cea mare a intemeierii Bisericii crestine una, sfanta,
soborniceasca si apostoleasca, Ziua desavarsitei uniri a Cerului cu Pamantul
sau Duminica Mare.
Odata infaptuita unitatea de credinta si sufletele tuturor
credinciosilor vor arde in dragostea Duhului Sfant si in flacara iubirii de
oameni, apreciind pe fiecare din natiunea, rasa cultura si gradul de traire in
Hristos pe care L-a atins; atunci vom zice dintr-o singura inima si simtire:
„Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul adevarului, Care pretutindeni esti si
toate le plinesti, Vistierul bunatatilor si Datatorule de viata, vino si
locuieste intu noi, ne curateste de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule,
sufletele noastre!”
Amin!
http://www.ziuaveche.ro/cultura-religie/religie-cultura-religie/duminica-cincizecimii-sau-rusaliile-97954.html
În lunea Rusaliilor
sărbătorim Sfânta Treime
4 iunie 2012 – 00:04
Creştin
ortodocşii sărbătoresc astăzi, în lunea de după Duminica Cinzecimii – a
Pogorârii Sfântului Duh asupra Apostolilor – marele praznic împărătesc al
Sfântei Treimi. "Căci Trei sunt Care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul
şi Sfântul Duh, şi Aceşti Trei, Una sunt” (I Ioan, 5,7). De Sfânta Treime,
Biserica ortodoxă praznuieşte pe Sfântul Duh, a treia persoană a Trinităţii,
aşa cum spune Penticostarul, la Sinaxarul Utreniei din Lunea Cincizecimii:
"Întru această zi, prăznuim pe însuşi Preasfântul şi de viaţă facătorul şi
întru tot puternicul Duh, Care este unul din Treime Dumnezeu.”
În anul 325, Împăratul Constantin cel
Mare a convocat la Niceea primul Sinod Ecumenic, la care au participat 318
episcopi. Aici a fost condamnată erezia lui Arie şi au fost elaborate primele
opt articole ale Simbolului Credinţei (Crezul), cu privire la Dumnezeu-Tatăl şi
la Dumnezeu – Fiul. La cel de-al doilea Sinod Ecumenic desfăşurat la
Constantinopol în anul 381, la iniţiativa împăraţilor Graţian şi
Theodosius, au fost elaborate şi ultimele articole ale Crezului, completându-se
dogma despre Sfânta Treime, prin Duhul Sfânt – "Domnul de viaţă făcătorul,
Care din Tatăl purcede, Cela ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi
slăvit, Care a grăit prin Proroci”.
Părintele arhimandrit Ilie Cleopa
explica într-una din predicile ţinute la acest praznic împărătesc: "Bunul
şi Veşnicul Dumnezeu, Cel ce este izvorul a toată lumina şi strălucirea de la
începutul lumii, S-a arătat mai întâi numai ca Ziditor şi ca Făcător. Faptul că
El e în trei feţe, adică în trei ipostasuri, a început să se arate fiinţei
omeneşti celei slabe şi neputincioase numai cu încetul şi în chip umbrit.
Astfel, se ştia încă înainte de legea veche, chiar de la Adam, că există
Ziditorul Dumnezeu. Dar, cum zice Sfântul Grigorie Palama, nu se ştia
desăvârşit, ca azi, că El este în trei ipostasuri.
Pentru că nu era încă în puterea
minţii omeneşti să înţeleagă că Dumnezeu este în trei feţe şi de o singură
fiinţă. Dar în chip umbrit a început a ne învăţa pe noi, aşa cum învaţă
profesorul pe copii la şcoală, că Dumnezeu, deşi este Unul după fiinţă, este în
trei feţe sau ipostasuri. Încă la facerea omului, în rai, a zis: «Să facem om
după chipul şi după asemănarea Noastră» (Facerea 1, 26). N-a zis să fac, ci «să
facem», arătând prin plural şi celelalte ipostasuri ale Sfintei Treimi, care
erau lângă Tatăl. Iar la amestecarea limbilor, la Turnul Babel, a zis: «Să Ne
pogorâm şi să amestecăm limbile lor» (Facerea 11, 27). Deci iarăşi s-a arătat
că Dumnezeu este Unul după fiinţă şi trei după feţe. Iar mai târziu, David
proorocul, mai luminat de Duhul Sfânt, a spus şi a mărturisit că trei sunt
feţele Prea Sfintei Treimi. Căci zice în Psaltirea sa: «Cu cuvântul Domnului
cerurile s-au întărit şi cu Duhul gurii Lui toată puterea lor» (Psalmii 32, 6).
Deci Domnul este Unul, Cuvântul este
altul şi Duhul gurii Lui, altul. Astfel i-a arătat Prea Sfântul Duh că cele
trei ipostase ale Sfintei Treimi sunt de o fiinţă, de o putere, de o domnie şi
de o împărăţie. (...) Chiar de la Botezul Mântuitorului S-a arătat Prea Sfânta
Treime la Iordan. Căci Părintele a zis de sus: «Acesta este Fiul Meu Cel iubit,
întru Care am binevoit» (Matei 3, 17); iar Duhul Sfânt a coborât în chip de
porumb, iar Fiul era, întrupat în firea noastră, în apele Iordanului. (...)
Astfel, prin legea darului, Dumnezeu S-a arătat în chip desăvârşit că, deşi
este Unul după fiinţă, sau după fire, după feţe e Întreit. Aceasta a înţeles şi
dumnezeiescul Ioan Evanghelistul în epistola sa cea dintâi, când zice: «Trei
sunt Care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh, şi aceştia trei
Una sunt» (I Ioan 5, 7).
Mai târziu, dumnezeieştii Părinţi au
arătat că Sfânta Treime este de un singur scaun, de-o singură dumnezeire, de-o
singură fiinţă şi fire, de-o singură voie şi împărăţie şi domnie, dar este în
trei ipostasuri, iar aceste trei ipostasuri sunt deosebite după însuşirile lor.
Mai întâi să cunoaşteţi chipul
subzistenţei fiecăruia. Tatăl are ca chip al subzistenţei nenaşterea şi
nepricinuirea; căci nu se naşte din nimenea şi nu e pricinuit de nimenea. Fiul
are ca chip al subzistenţei Sale naşterea mai înainte de toţi vecii din Tatăl,
precum se naşte cuvântul din minte. Iar Duhul are ca chip al subzistenţei Sale
un altul decât cel al Fiului: El are purcederea, adică porneşte, purcede din
Tatăl.”
http://www.jurnalul.ro/calendar/in-lunea-rusaliilor-sarbatorim-sfanta-treime-614552.htm
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu