I. TRADITIE SI
NATIONALISM ÎN DISCURSUL POLITIC AL LUl IULlU MANIU
Afirmat, destul de timpuriu, la vârsta
de 33 de ani, ca unul din liderii
Partidului National Român din Transilvania, în calitatea de deputat al românilor
transilvãneni în parlamentul de la Budapesta, Iuliu Maniu s-a impus în viata
politicã modernã prin calitatea si acuratetea ideilor
cuprinse în discursul politic mai mult decât prin stilul oratoric sau
cantitatea volumului declaratiilor publice prin care, au excelat, de regulã, fruntasii celorlalte formatiuni politice românesti, din prima jumãtate a secolului al XX-lea. Desi si-a câstigat, pe merit, înainte si mai ales dupã Unirea din 1918, locul primordial în Partidul
National Român si apoi în Partidul National-Tãrãnesc,
dupã octombrie 1926, Iuliu Maniu nu a fost, însã, principalul doctrinar al
nationalismului democrat ardelean si nici al tãrãnismului,
dar a avut un rol însemnat în dimensionarea si sustinerea programului si curentului national promovat de P.N.R., s-a impus ca
moderator si modelator al ideilor tãrãnismului
interbelic sub raport ideologic si doctrinar, numãrându-se
printre initiatorii transpunerii acestora în practica guvernãrii în calitatea
sa de prim ministru al României(1).
Pânã la 1918, în Transilvania, Iuliu Maniu îsi împarte contributia la definirea doctrinei miscãrii nationale, a românilor transilvãneni, a continutului
programului si tacticii politice
adoptate de P.N.R. ca Alexandru Mocioni, Aurel C. Popvici, Alexandru Vaida-Voevod
sau Vasile Goldis(2), iar în perioada
interbelicã, discursul sãu politic reuseste sã sintetizeze si sã nuanteze, într-o manierã personalã inconfundabilã, ideile si conceptele gândirii principalilor teoreticieni ai
tãrãnismului, precum: Ion Raducanu, Virgil Madgearu, Ion Mihalache, Ernest Ene,
pânã la mai tinerii Gheorghe Zane, Mihai Ralea, Mihai Ghelmegeanu(3). etc. De altfel,
optiunile doctrinare ale unei pãrti însemnateale
conducerii P.N.R. înainte, cât si dupã unificarea cu Partidul Tãrãnesc, atasate nationalismului democrat
au fost marcate de ideile ponderate ale dezvoltãrii organice,
evolutioniste ale societãtii, în conditiile absorbtiei unui grup insemnat de
politicieni ai fostului Partid Conservator-Democrat(tachist). În aceste
conditii, aripa transilvaneanã a viitorului Partid
National-Tãrãnesc, în frunte cu Iuliu Maniu, a cãutat si a reusit sã modereze radicalismul accentelor sociale ale
tãrãnismului influentat de conceptiile curentelor socialiste, spre liniile
ponderate si spatiul mai larg si mai adecvat al conceptelor ce defineau optiunile si interesele claselor de mijloc ale României interbelice,
avansând cu mijloace de actiune politicã, în locul îngustelor si violentelor confruntãri clasiale (adoptate în
primele faze ale afirmãrii tãrãnismului), dezbaterea si dialogul politic în
Iimitele si în respectul regulilor
democratiei în virtutea promovãrii principiului
interesului general al societãtii, care pentru Maniu si apropiatii sãi, trebuia sã fie si a fost si national. Sunt cunoscute
reticentele lui Iuliu Maniu si ale grupãrii P.N.R., fatã de eventuala prezentã a lui Constantin
Stere în viitoarea conducere a P.NT., ele reflectând sensibilitatile fatã de
pozilia acestuia favorabilã Puterilor Centrale în
timpul razboiului, dar mai ales, neagrearea optiunilor radicalismului sãu social de facturã narodnicistã si socialistã, cu toate cã politic activase si în Partidul National Liberal(4). Nu întamplãtor, unul dintre putinii
si statomicii sãi colaboratori întru idei si atitudini politice, Mihai Popovici, lansa, încã din anul 1923, teoria solidarismului politic, în
contrapondere, dar nu excluzând teoria solidarismului social, apreciatã ca una din cele mai viabile forme de exprimare si de organizare politicã a societãtii contemporane, capabilã sã se afirme, mai ales, în noile state din centrul si sud-estul Europei chemate sã joace un rol aparte în concertul relatiilor
internationale. Solidarismul politic ca expresie adecvatã a politicilor de armonizare a intereselor tuturor
grupurilor sociale trebuia sã fundamenteze constructia
statalã, structura valorilor natiunii înteleasã nu numai sub raport etnic, ci mai ales civic(5). De aici, rolul major acordat partidelor nationale si evident al P.N.R., în
perspectiva P.N.T. , în procesul armonizãrii intereselor indivizilor cu cele
mai cuprinzãtoare ale colectivitãtilor în virtutea
solidaritãtii nationale.
Abordarea traditiei si nationalismului, în
sensul sãu modern, democratic si nu ca expresie a
ideologiei si curentelor politice
extreme din perioada interbelica, în discursul si atitudinea politica a
lui Iuliu Maniu pe linia principiilor Declaratiei
de la 1 Decembrie 1918 de la Alba Iulia, într-o strânsã corelatie, este
o întreprindere încã dificilã de a fi pe deplin realizatã, nu datoritã
incompatibilitãtii de termeni ideologici (care de regulã, se presupun) sau de
atitudini adoptate, în timp, de fruntasul politic ardelean, cât
datoritã dispersãrii preocupãrilor si mai ales a operei sale
teoretice, care îsi asteaptã o meritatã editie
completã, pe marginea cãruia, istoricii si politologii vor avea
posibilitatea sã enunte, cu mai mare discernãmânt si Iimpezime judecãtile de valoare, menite sã întregeascã
imaginea omului politic în calitatea sa de sef al executivului unui
partid, dar si de Iider de opinie si de idei politice originale în viata publicã româneascã.
|
Când era în Consiliului Dirigent din
Transilvania |
Traditia si nationalismul în
discursul lui Iuliu Maniu sunt laturile inseparabile ale unei conceptii
politice sensibilã la demersul procesului de modemizare al societãtii românesti, în ansamblul sãu, ambele concepte, departe de a se
contrapune se presupun si se modeleazã în functie
de necesitãtiIe si asteptãrile spectrului politic
modern, urmând, Iiniile esentiale ale evolutionismului organic post sau
neoburkenian, cât si pe cele ale
solidarismului politic de care se simtea firesc atras si atasat. În acest fel, traditia în discursul lui Iuliu Maniu nu se
va axa pe relevarea stãrilor patriarhale ale societãtii românesti, înfrumusetate, cândva de culorile romantismului sau ale
sãmãnãtorismului, ci se va raporta la valorile fundamentale care statuau
stabilitatea si ascensiunea societãtii românesti, din care nu Iipseau, principiile ce sustineau miscarea nationalã de la 1848, confirmate si amplificate, în 1918, alãturi de valorile spiritualitãtii
si moralei crestine,
a
traditiilor si creatiilor
etnofolclorice, cât si de împlinirile
succesive, în plan material si institutional ale
societãtii moderne, pânã în perioada interbelicã. Valorile traditiei izvorâte
din miscarea pentru emanciparea si unitatea nationalã revin, în repetate rânduri si în diverse forme de exprimare, în discursul lui Iuliu
Maniu, ca elementele esentiale ale unui "testament", ce trebuiesc,
deopotriva, respeclate si urmarite, ele fiind
considerate adevãrate puncte de reper ale asigurãrii calitãtii mandatului
politic, dar si necesare în definirea
functiilor si menirii partidului pe
care-I conducea în societatea contemporanã.
Readucerea în prim planul discursului sãu uneori pânâ la obsesie, a
proiectiilor actelor istorice din 1848, si din 1918, în momentele
de crizã politicã internã din anii 1928 si 1939 în fata amputãrilor
teritoriului tãrii din anul 1940 de cãtre puterile revizioniste, se realizeazã
din perspectiva respectãrii mesajului tonifiant al traditiei luptei politice
cat si a imperativelor puse sub semnul concretizãrii
si dezvoItãrii principiilor adoptate de marile
adunãri populare, socotite ca adevãrate reprezentante nationale. În consonantã
cu acele mari hotãrâri Iuliu Maniu considerã cã se consolideazã democratia si se exercitã liber, spiritul constitutionalismului
natiunii române unite(6).
Cu toate acestea, desele referiri la actiunile revolutionare ce au
animat istoria nationalã modernã, nu s-au constituit în discursul fruntasului nalional-tãrãnist, în motivatii sau argumente
care sã incite sau sã se sustinã actele de rãzvrãtire sau de rebeliune.
Dimpotrivã, în ciuda atacurilor virulente prin care-si
desfiinta
adversarii politici, liberalii, sau membrii grupului "camarilei
regale" în frunte cu Elena Lupescu, Iuliu Maniu manifesta în conceperea
proiectiilor si solutiilor, ce trebuia
sã reîntroneze spiritul regimului democratic, o atitudine legalistã. Desi a contestat modalitãtile de adoptare si chiar continutul legii fundamentale, Constitutia din
1923, este cel care se reclamã de la spiritul si litera acesteia pentru
a-I readuce pe Carol al II-lea pe tronul României, asa cum, în baza constitutionalismului, îl va apostrofa
pentru nerespectarea atributiilor regale de a fi un arbitru al vietii publice,
pentru implicarea sa în subminarea pluralismului politic prin încurajarea
dizidentelor si fractiunilor partizane,
condamnându-I, fãrã menajamente, atunci când va suspenda regimul constitutional
si va instaura, dupã parerea sa, o veritabilã
dictaturã personalã realizatã printr-o adevãratã loviturã de stat, în februarie
1938. În spiritul legalismului constitutional, Iuliu Maniu reclama la începutul
guvernãrii tãrãniste, din noiembrie 1928 necesitatea respectãrii ordinii
statului de drept care presupunea instaurarea "domniei" si suprematiei legii fatã de arbitrariul si voluntarismul practicat, pânã atunci de oamenii politici
ai epocii. Revendicându-se de la traditie, legalism si de la valorile modelelor constitutionale europene
sustinea cã: "Întemeiat pe realitãti istorice si politice Partidul National-Tãrãnesc a nutrit întotdeauna
credinta cã noul Stat Român trebuie sã se aseze pe temeliile
constitutionale si legile pe care statele
occidentale s-au ridicat la înflorirea si prestigiul lor de azi"(7). Prin acest sistem conceptual si politic spera sã deschidã "o nouã erã în viata tãrii,
era guvernelor de opinie publicã", sã reabiliteze sistemul democratiei,
ridicând starea de asediu, desfiintând cenzura si organizând
"alegeri legale, Iibere si cinstite" prin care
se va manifesta plenar "vointa adevaratã a natiunii" si se vor realiza primii pasi spre "normalizarea
vietii de stat"(8). Liderul
ardelean declansase, dupã opiniile
adversarilor sãi politici, o adevaratã "frenezie legalistã" care
tindea sã devinã "un dezmãt demagogic", pe când sustinãtorii sãi îl
vedeau ca pe un adevãrat "Iuceafãr" ce reînvia "Tara si Legalitatea",
alungând "oligarhia fanariotã a Iiberalilor compromisi în fata opiniei publice"(9).
Pentru "0 civilizatie modernã si o întocmire socialã
potrivitã vremurilor de astãzi"
luliu Maniu aprecia, la 7 luni de la începutul guvernãrii tãrãniste, cã împlinise
conditiile esentiale si anume "siguranta de
drept si legalitatea" fãrã de care nu se puteau
asigura fundamentele "libertãtii umane" în numele cãreia se jertfirã,
în decursul istoriei, ilustrii înaintasi ai românilor(10). La toate acestea, pentru
succesul actiunii politice adãuga munca fãrã preget, "ordinea desãvârsitã", buna organizare, disciplina si autoritatea. Ordinea si sistemul de guvemare
fermã erau, în conceptia lui luliu Maniu, nu numai compatibile cu un regim
democratic, dar si indispensabile pentru
aplicarea principiilor proclamate la Alba lulia. Autoritatea de la care se
relansa presupunea apãrarea si desãvârsirea "democratiei nationale", eliminarea spiritului
anarhic, blocarea ideologiilor extreme de stânga sau de dreapta si, mai ales, repudierea dictaturii, pe care în mod vizionar,
încã din 1929, o vedea realizabilã doar printr-o revolutie sau loviturã de
stat, care ar suspenda sistemul constitutional existent(11). luliu Maniu era convins
cã regimul dictatorial în România ar fi fost un act politic artificial care ar
fi contrazis asteptarile si posibilitãtile de
autoguvemare ale naliunii. Dictatura ar fi infirmat traditiile politice ale Romaniei
modeme, care si în perioada refugiului
oficialitãtilor române la Iasi, din timpul primului rãzboi
mondial, al pericolului invaziei strãine si al rãspândirii bolsevismului, asigurase functionalitatea parlamentului si a institutiilor democratice(12).
|
Iuliu Maniu în 1946, la
partid,
în pauza dintre întrevederi
|
Un regim dictatorial - aprecia luliu Maniu - submineazã nu numai ordinea
statului de drept, ci însãsi interesele generale ale natiunii care se vede astfel,
eliminatã brutal si despotic de la opera de guvernare
democraticã. latã de ce va condamna regimul personal al lui Carol al II-lea
pentru cã a introdus un sistem politic
nefiresc, "o ocârmuire care
nu are nimic în comun cu vointa, cu suflul, cu idealurile poporului românesc",
care a decretat "cã statul este la discretia coroanei", care
"despoaie natiunea de drepturile si libertãtile cetãtenesti…"(13). Dictatura regalã, în discursul politic al fruntasului tãrãnist nu avea nicio justificare si ratiune politicã internã, imitând cel mult regimurile
despotice similare contemporane si, reprezentând doar
interesele unui minuscul grup de sfãtuitori, aceiasi membri corupti si imorali ai camarilei regale. Departe de a reprezenta optiunile
opiniei publice nationale, orientatã spre sustinerea si salvarea democratiei, dictatura personalã a lui Carol al
II-lea nu putea fi un regim al "renasterii nationale" cum îi plãcea suveranului sã creadã ci al dezastrului nalional(14).
Repugnându-i orice formã de dictaturã fie a lui Hitler, Musolini sau Stalin,
deoarece reprezentau valori diametral opuse convingerilor sale democrate, Iuliu
Maniu, afisa cu deosebitã îndraznealã, opinia "cã
este contra oricãrei dictaturi" fasciste sau comuniste, si cã în acele moment critice pentru Romania (anul 1938),
este dispus sã "concentreze toate fortele... în contra actualei dictaturi",
reprezentatã de Regele Carol al II-lea"(15).
luliu Maniu concepea derularea normalã a vietii politice numai sub
imperiul principiilor democratiei parlamentare, fie cã aceasta lua forma dialogului,
sau se manifesta sub formele confruntãrilor polemice, atâta vreme cât, în jocul
politic se respectã dreptul de Iiberã exprimare a opiniilor fiecãruia, prieten
sau adversar. Tot ceea ce iesea din regulile constitutionalismului
democratic se înscria în seria fenomenelor "nenaturale" si nefiresti "lipsite de duratã", condamnate de
societãtile democratice moderne. Durabilitatea si calitatea luptei
politice prin promovarea fortei dreptului si nu a dreptului fortei,
fiind convins cã "împotriva factorilor de fortã" ale dictaturilor
trebuie sã lupte numai cu "principii de drept"(16). Animat de aceste idei, Iuliu Maniu a fost un luptãtor
politic total, un adversar tenace al tuturor acelora care încercau sa
perverteascã spiritul democratiei, sã alcãtuiascã regimuri sau sisteme politice
dictatoriale sau totalitare, nefiind dispus la compromisuri. Surprinzându-i
trãsãturile unul din contemporani îI caracteriza ca: "adversarul fãrã
violentã, dar tenace, fãrã gesturi, dar implacabil; fãrã elocventã, dar
granitic"(17).
Organizarea societãtii moderne pe temelii solide si într-un climat de echilibru, generator de idealuri
frumoase este pusã de Iuliu Maniu sub semnul respectãrii intransigente a unei
etici morale superioare, întrevãzutã în toate manifestãrile si actele personalitãtilor sau oamenilor politici chemati sau
angajati sã-si assume responsabilitãtile de conducere a natiunilor.
Respectarea si impunerea moralitãtii crestine în spatiul politic, conceputã ca un laborios si continuu proces de transformãri de idei si concepte desprinse din învatãturile generale ale crestinismului spre lumea atât de schimbatoare a politicului
în virtutea unei traditii seculare, va reprezenta una din valorile esentiale
ale discursului politic a lui Iuliu Maniu, care a stârnit, în epocã, spiritele
ironice ale adversarilor sãi prea liber-cugetãtori, sau a provocat apostrofãri
denigratoare si chiar acuze privind
practicarea partizanã a unui anumit confesionalism.
Vasile
Dobrescu
Prof. dr., Universitatea "Petru Maior",
Tg. Mures
(1). Pentru activitatea politica a lui luliu Maniu, a se vedea: loan Scurtu, luliu Maniu. Activitatea politicã, Ed. Enciclopedicã, Bucuresti, 1995; Apostol Stan, luliu Maniu. Biografia unui mare român, Ed. Saeculum. Bucuresti, 1997; luliu Maniu, Testament moral-politic, Ed. Gândirea romaneascã, Bucuresti, 1991; Iuliu Maniu în fata istoriei (Culegere de studij), Bucuresti,
1993.
(2).
Doctrine politice în Romania
secolului XX, vol. 1, Ed.
Institutului de Teorie Sociala, Bucuresti 2001. Doctrina nationalã din Transilvania, p. 245-257.
(3).
Ibidem, Doctrina nationai-tãrãnistã, p. 286-322; Z.
Ornea, Tãrãnismul. Studiu
sociologic, Bucuresti,
1969.
(4). Apostol Stan, luliu Maniu. Biografia
unui mare român. Ed. Saeculum, Bucuresti, 1997, p. 151.
(5). Doctrina partidelor politice, Ed. Garamond, f.a. p. 350-370.
(6).
Iuliu Maniu, Testament moral-politic, Ed. Gândirea româneascã, Bucuresti,
1991, p.
(77, 97-98, 131, 187-188.
(7).
Ibidem, p. 91.
(8).
Ibidem.
(9). Apostol Stan, op. cit., p. 178-179.
(10).
luliu Maniu, Testament moral-politic, Ed. Gândirea româneascã, Bucuresti.
1991. p.
102.
(11). Ibidem, p. 120.
(12). Iuliu Maniu în fata istoriei, Bucuresti, 1993, p. 349-350.
(13).
luliu Maniu, Declaralii, discursuri, memorii, scrisori. 1934-1941 / Copii
Xerox / Biblioteca Centralã Universitarã "Lucian Slaga" Cluj-Napoca,
f. 107.
(14). Iuliu Maniu în fata istoriei, Bucuresti, 1993, p. 215-216.
(15). lstoria Partidului National Tãrãnesc. Documente 1926-1947, Bucuresti,
2000, p.187.
(16). Iuliu Maniu, Testament
moral-politic, ..
" p. 207.
(17). Apostol Stan, op. cit. , p.
168.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu